2016-02-27

Torcik "Pavlova" z kremem śmietankowym i truskawkami.

Od dawna chodziła za mną pavlova, próbowałam upiec mini-pavlovy pare miesięcy temu, może nawet rok temu, ale zapomniałam zmniejszyc temperaturę po 5 minutach pieczenia i poszłam pod prysznic. Słyszałam później, jak moja druga połówka mówi, że chyba coś się pali. Nie wierzyłam. Jednak bezy były do wyrzucenia. Od dłuższego już czasu zamrażam białka, które pozostały mi po różnych wypiekach i "zbieram" je w słoiczku, aż będzie ich 5 lub 6, a później wykorzystuję przy innych wypiekach. Wiedziałam, że chcę znów upiec pavlovą, byłam ciekawa jej smaku. Tym razem uważniej pilnowałam mojej bezy, ustawiłam również niższą temperaturę od podanej w przepisie (trzeba "wyczuć" swój piekarnik) i wyszła idealnie! Chrupiąca na zewnątrz, piankowa w środku i trochę gumowa bliżej brzegów. Niebo w gębie! My pavlovą cieszyliśmy się podczas Dnia Zakochanych, ale taki deser można zafundować sobie np. w każdą niedzielę lub podarować mamie na imieniny. Pierwszy raz jadłam pavlovą i na pewno nie ostatni. Może nawet zagości ona już na stałę w naszym domu jako niedzielny deser? Wiem jedno, każdy się w niej zakocha, nawet mój niezbyt lubiący ciasta i niechcący żadnej pavlovej narzeczony stwierdził, że jest przepyszna i mam ją piec co tydzień!!!



Składniki na 2 bezy Pavlovej, mniejszą i większą:
  • 5 białek
  • 300 g drobnego cukru do wypieków
  • 1 łyżeczka octu winnego lub soku z cytryny
  • 1 łyżeczka skrobi ziemniaczanej
  • szczypta soli
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
Płaską blaszkę do ciasteczek wysmarować masłem i wyłożyć papierem do pieczenia. Narysować na nim dwa okręgi o średnicy 20 cm i 15 cm.
Piekarnik rozgrzać do temperatury 180ºC.
W misie miksera ubić białka ze szczyptą soli na sztywną pianę. Dodawać cukier, powoli i stopniowo, łyżka po łyżce, cały czas ubijając, do powstania sztywnej, błyszczącej piany. Dodać octu winnego lub soku z cytryny, zmiksować. Dodać przesianą skrobię ziemniaczaną i wymieszać delikatnie szpatułką.
Masę bezową podzielić i wyłożyć na zaznaczone na papierze okręgi, wyrównać łyżką boki ku górze.
Wstawić do nagrzanego piekarnika. Po 5 minutach zmniejszyć temperaturę do 140ºC i piec przez 75 - 80 minut. Beza powinna się zarumienić, może również lekko popękać, ale przy dotyku powinna być sucha i chrupka. Wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i zostawić do wystygnięcia na kilka godzin lub całą noc.
Krem śmietankowy:
  • 300 ml śmietany kremówki 36%, schłodzonej
  • skórka otarta z połowy cytryny (najlepiej niewoskowanej)
  • 1 łyżka cukru pudru
Śmietanę kremówkę ubić na sztywny krem, pod koniec ubijania dodając cukier puder. Dodać skórkę z cytryny, wymieszać.
Ponadto:
  • 300 g świeżych truskawek
Na paterę wyłożyć większą Pavlovą, na nią wyłożyć połowę kremu, posypać połową truskawek. Przykryć mniejszą Pavlovą, na górę wyłożyć pozostały krem i resztę truskawek.
Podawać natychmiast. Gotowy tort przechowywać w lodówce.




Jakie są Wasze ulubione wypieki na weekendowe lenistwo? :)

No comments:

Post a Comment

podobne wpisy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...