2016-02-02

Rogale drożdżowe z nadzieniem.

Jak dobrze wiecie, uwielbiam słodycze, a najbardziej wszelkiego rodzaju ciasta, ciastka, tarty, desery. I to najlepiej z czekoladą! Pewnego dnia, znów miałam ochotę na coś słodkiego, ale w domu oczywiście wszystko się pokończyło, więc zaczęłam przeszukiwać internet i wpadłam na pomysł - a może upiekę rogale? Pyszne, drożdżowe, z nadzieniem, które rozpływają się w ustach. Jak postanowiłam, tak zrobiłam, na szczęście był weekend, więc miałam na to czas. Część rogalików zrobiłam z nutellą, część z dżemem i kilka z białym serkiem do smarowania kanapek. Wyszły naprawdę przepyszne! W przepisie jest napisane, by nie dosypywać zbyt dużo mąki, ale ja nie dałam rady, z 50g pewnie dosypałam, a rogale nadal były lekkie i puszyste po upieczeniu. Zrobiłam też o wiele większe rogale, więc tym samym wyszło ich mniej, niż podaje przepis. Następnym razem chyba podwoję składniki - rogale zniknęły w 2 dni!



Uwaga: najczęstszym problemem podczas zagniatania ciasta drożdżowego jest jego luźność i rzadkość. Ciasto może się kleić, ale po wyrastaniu zmieni swoją konsystencję. Można podsypywać mąką, ale niedużo i z rozwagą. Pamiętajmy, im mniej mąki podsypiemy podczas formowania, tym lżejsze, bardziej delikatne i puchate będą rogaliki po upieczeniu.

Składniki na około 50 małych rogalików:
  • 560 g mąki pszennej tortowej
  • 10 g drożdży suchych lub 20 g drożdży świeżych
  • 350 ml mleka
  • 2 jajka
  • 80 g masła, roztopionego
  • 75 g cukru
  • pół łyżeczki soli
Nadzienie:
Ja użyłam w większości dżemu malinowego, ale do kilku rogalików dodałam nutellę, a do pozostałych biały serek do smarowania kanapek. 
Jeśli chcecie dodać nadzienie serowe z prawdziwego zdarzenia, oto przepis:

  • 400 g twarogu półtłustego lub tłustego
  • 2 żółtka
  • 4 - 5 łyżek drobnego cukru do wypieków z wanilią (zamiast wanilii można dodać 1 małe opakowanie cukru wanilinowego)
Składniki rozetrzeć w naczyniu widelcem, do połączenia. Najlepszy jest twaróg nie mielony, grudkowaty (w kostce).

Dodatkowo:
  • 1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka, do posmarowania przed pieczeniem
  • cukier puder do oprószenia

Mąkę pszenną wymieszać z suchymi drożdżami (ze świeżymi najpierw zrobić rozczyn - tutaj instrukcja*), dodać resztę składników i wyrobić, pod koniec dodając rozpuszczony tłuszcz. Wyrobić ciasto, odpowiednio długo, by było miękkie i elastyczne. Uformować z niego kulę, włożyć do oprószonej mąką miski, odstawić w ciepłe miejsce, przykryte ściereczką, do podwojenia objętości (około 1,5 godziny).
Przygotować 2 - 3 płaskie blachy - wyłożyć papierem do pieczenia (można pominąć, jeśli forma jest nieprzywieralna).
Wyrośnięcie ciasto krótko zagnieść, podzielić na 4 części. Każdą część rozwałkować na długi prostokąt o bokach około 18 x 35 cm. Kółkiem do krojenia pizzy lub ostrym nożem wycinać naprzemiennie trójkąty o krótkiej podstawie i długich bokach. U podstawy każdego trójkąta nakładać 1 łyżeczkę nadzienia. Zwijać od podstawy w kierunku wierzchołka w taki sposób, by  koniec wierzchołka znalazł się pod spodem rogalika (w przeciwnym wypadku rogaliki będą rozwijały się podczas pieczenia).
Układać na blaszce, w sporych odległościach od siebie. Przykryć ręczniczkiem, pozostawić w cieple do czasu podwojenia objętości (około 30 minut).
Przed samym pieczeniem posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka.
Piec w temperaturze 190ºC przez około 13 - 15 minut lub do złotego koloru. Wyjąć, wystudzić na kratce. Po lekkim przestudzeniu oprószyć cukrem pudrem.
Smacznego!




1 comment:

podobne wpisy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...